June 21, 2013

Penyakit sebagai penghapus dosa

 Assalamualaikum
Lama dah mak tak update blog. haha.. 2 hari kerja malam, then cuti dua hari, barulah ada masa nak tengok blog sendiri ni. Aduh, disebabkan musim jerebu ni, cuti dua hari ni mak duduk kat rumah jer. Udara kat luar rumah tak berapa bersih.. Baru datnag kerja semalam, terus dapat effect selesema, sakit tekak ngan batuk2..

Kiranya, kepada yang sakit tu, yang tak berapa kronik sangat, duduk kat rumah lagi better daripada admit kat hospital, sebab duduk kat hospital pun tak berapa selamat. Orang ramai keluar masuk keluar masuk, macam2 penyakit ada. Betul taw I cakap. Doktor pun cakap macam tu..























nampak tak debu putih2 tu..? terkejut mak.. mak dah zoom da ni..



Teringat lagi kisah 3 hari lepas, bangun jer dari tidur..

" Asal kepala aku ni pening2? Dah 3 hari tak hilang2.. Peliknya.." 
Mungkin sebab tidur waktu petang kot.. Ok la.. Tape.. 
"Salah waktu tidur rupanya.."

Ok jangan nak salahkan waktu petang plak ea.. Hahaha

Sekali rupa-rupanya, jerebu dah datang kat Johor.
Haha inilah puncanya orang yang tak tengok berita. 
Kerja tidur, kerja tidur.. :p 
Tu jela kerjanya. 

Tapi semua penyakit ni, datangnya dari ALLAH..  Kita tak boleh nak mengelak.. Teringat satu surah yang mengatakan tentang suatu penyakit..


************************************************************************

“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

“Jadi, jangan pandang sakit itu sebagai penderaan dan jangan pula mudah berburuk sangka kepada Allah. Bahkan sebaiknya kesakitan atau musibah itu dipandang sebagai nikmat untuk Allah membersihkan diri kita daripada segala dosa dan noda,” ujarnya.



Sakit yang meninggikan darjat
Zaharuddin berkata, selain untuk menghapuskan dosa, kesakitan atau bala bencana yang menimpa seseorang juga merupakan jalan untuk Allah meninggikan darjat seorang hamba-Nya. Walaupun ia mungkin dilihat sebagai teruk di mata manusia, namun hikmahnya hanya Allah yang mengetahui.
Menurutnya, kisah Nabi Ayub ketika bersabar menerima ujian kesakitan terhadap dirinya merupakan contoh yang baik. Betapa Nabi Ayub mempunyai kedudukan mulia di sisi Allah, namun masih mampu berbaik sangka kepada Rabb.
“Sudahlah dirinya ditimpa penyakit, anak-anak dan isteri juga menjauhinya. Namun Nabi Ayub tetap bersabar menerimanya sehinggalah Allah mengembalikan semula kesihatan kepadanya dan ditinggikan pula darjat di sisi-Nya.
“Jadi, sakit itu dan kesabaran Nabi Ayub dalam melalui ujian Allah berkenaan punya hikmah yang besar. Bukankah semua itu datangnya daripada Allah dan kepada Allah jua harus dikembalikan semuanya?” ujarnya.
“Setiap anak Adam itu berdosa dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah yang memohon taubat kepada Tuhannya” (Hadis riwayat At-Tarmizi).

PETIKAN DARI iluvislam
************************************************************************


Insya ALLAH, penyakit yang datang kepada diri kita ini anggaplah sebagai penghapus dosa dan nikmat untuk menuju ke jalan syurga kelak, Insya ALLAH. Penyakit ni datang, supaya kita mendekatkan diri kepada Allah..




Banyakkan beriman kepada Allah,
Berdoa agar jerebu dekat Johor ni akan beransur pulih..sama macam jerebu di kawasan2 lain. AMIN~

1 comment:

cimon said...

Arinie kat KL mcm nk start jerebu jugak. Berasap aja luar nh. Huhu @_@

p/s: moga Fana cepat sembuh
p/s/s: xelok tido lpas Asar