December 1, 2011

Ujian adalah lumrah kehidupan yang wajib kita tempuhi

Assalamualaikum,

Kenapa agaknya Allah sedang dekatkan aku dgn orang yang suka tunjuk pandai, dan dia merasakan dialah yang paling terbaik di antara orang2 lain? Jarang dia nak bagi peluang kat org lain untuk bercakap. Lepas tu aku ni selalu dibandingkn dengan orang itu, si lemah dan si pandai- Itu ujian namanya Farhana. Apa aku boleh buat? Redhaaa dan jgn pernah ada perasaan iri hati dekat orang itu. =)
my face would be like this now

Aku tau Allah sedang uji aku, nak tengok sama ada aku ni cepat iri hati ker tidak. Kadang2 aku pendam jer dalam ati ni. Yerla dialah yang paling terbaik dan paling excellent dalam kumpulan kami. Semua yang pasal tip top ada pada dia, dia pandai cakap, pandai amek hati orang dan pandai buat procedure. Yerla sebab aku rasa dia lahir2 jer terus jadi pandai kot? Sebenarnya kita lahir kat dunia ni bukannya terus jadi pandai, kita belajar dari kesilapan sendiri.

Aku bukan nak kata dia tu teruk atau berlagak pandai, cuma kadang2 tu aku rasa dia tak pernah nak bagi peluang kat orang lain untuk nampak pandai di depan sister. Aku rasa sister nak nampak dia jer yang lebih pandai dari orang lain.

Dia tak nak nampak orang lain lebih pandai dari dia. Orang dapat lebih dia pun nak lebih gak. Orang nak tu, dia pun nak tu gak. Mana ley!!!!! Kene separuh2 la. Haruslah seimbang, barulah semua orang puas hati!

Aku kecik hati jugak bila aku selalu dibandingkan dengan orang yang pandai tu. Yerla aku ni siapalah, bukan si bodoh dan si dekil. Tapi dalam diri aku ni seimbang saja. Ada bodoh dan pandai. Fullstop okey! Huhu.. Peace no war!

oh jgn lupa tekan nuffnang untuk saya. gracias! =))

6 comments:

abah khalisha said...

ya betul tu..kadang-kadang kita di atas..dan ada kalanya kita dibawah

Perkara yang Biasa Dilakukan oleh Perempuan Bila Putus Cinta

farhana said...

^_______^

syakey said...

Allah beri ujian buat hambaNya yang Dia sayang,betul tak?

kadang kalau musibah menimpa, kta rasa gelisah, tp kalau nikmat yang banyak pun kta sepatotnya gelisah jugak. nikmat Allah beri,pon sbg ujian nak tgk kta ni tahu bersyukur atau tak.

takpa farhanah, kalau orang bandingkan kepandaian kta, jgn trasa hati. kerana yang paling kita kena kisahkan adalah mcm mana Allah memandang kita, buka manusia. penilaian Allah lebih penting. tak pandai takpa tp mesti Allah dah beri kelebihan masing2.

:)

ubaidillah zulkefli said...

woh sadis2..
susah sngt libas jek tengkok dye laju2..wkakaka..
JK

farhana said...

syakey - saya suka ayat awak . thnx aw..

farhana said...

ubai - huhu