July 19, 2011

Today's most chaos in the ward

Salam kengkawannnn..

Hari ni saya kerja pagi dan mula2 datang kerja tu memang tak bape busy sangatla di ward. Sebab waktu tu doktor masih belum buat round lagi, so semua nurse2 telah membusykan diri dengan melayan pesakit mereka. Tukar cadar, mandikan patient dan bagi sarapan. Itu penting.

Dan tiba2 ada procedure bone marrow puncture kat ward. Dalam pukul 12 tengah hari tu, akak SRN suruh saya menyiapkan instruments untuk buat bone marrow puncture. Okey this is my first time preparing the intruments for doctor. Agak menggelabah la juga sebab tak pernah buat dan tak pernah assist doktor buat procedure bone marrow puncture. Takut kalau salah kene marah dengan doktor. Ngeriiiiiii....

Jadi bila doktor dah masuk bilik, dah nak start dah ni nak buat procedure, tibe2 akak staff nurse takde. So saya panggil akak SRN untuk assist doktor. Kakak tu busy dannnn...Hemm! Nampak gaya macam aku jer yang kene tolong doktor ni?? terpaksalah saya assist doktor buat Bone Marrow Puncture. What!!! Takut giler ni nak tolong doktor ni, sebab tak pernah buat! So..dengan pasrah redha dan tawakal, saya telah assist doktor itu.

Wow.. pengalaman ini sangat2 best! Aku hampir2 nak kene marah dengan doktor tu. "This is sterile procedure this is sterile procedure.." Dah bape kali die dok ulang ayat tu jer.. Sampai sekarang aku masih teringat-ingat pesanan doktor. Memang agak huru hara la time nak assist doktor tu. Kecohhh! Biasanya doktor akan cucuk kat sternum atau di iliac crest. Tapi doktor tu nak cucuk di bahagian sternum. Ok sternum tu kat bahagian dada la.


inilah needle yang doktor guna untuk cucuk kat sternum

Ubat Xylocaine, sterile glove, bone marrow puncture set, syringe 10 cc, needle orange and pink color, slide for specimen, gauzes, povidone and hypafix. Tu semua kene ingat farhana. Next time kalau nak assist doktor kene baca dan prepare barang2 dengan baik.

Perghh doktor India tu mengerikan bila dia marah. Hehehehe..Tapi aku langsung tak kesah, sebab dia macam tak bape nak marah aku. Cuma tegur..Aku tak kesah asalkan aku belajar dari kesilapan. Bye2! Thnx for reading.. Excited nak pergi KL next week.. :D

4 comments:

Unknown said...

wah..dpt case besh seh..pngalaman tuh pnting..cari pngalaman bnyk2..nnti da pro bru la bes keje

farhana said...

btol2..ubai da blaja ke psl bone marrow puncture ni?

Unknown said...

blom ag kot..first ngn second year sume theory dluu..muntah2 kot nk blaja..bnyk sngt....haha..tp xpe la an..

farhana said...

ha btol gak