April 25, 2009

Amalan baik di sisi Tuhan

Tiba2 nak buat entry pasal ni sebab semalam kan hari jumaat baru jer tengok citer Al-Hidayah..rasa sesal pendapatan pulak..haha, salah! sesal jer..:P

Ni antara amalan baik disisi Tuhan:
happyy-stop Melakukan solat di awal waktu..lakukan solat pada waktunya! orang yang melewat-lewatkan sembahyang adalah amalan tidak baik..Dikhuatiri, roh orang yang melambat-lambatkan sembahyang ini adalah tanda2 roh orang munafik..
Nerakalah tempat orang2 munafik..

happyy-stop Berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa

happyy-stop Fisabilillah,iaitu berjihad ke jalan Allah..jangan pilih jalan hitam.hehe

Aku sekarang ni tengah berjihad ke jalan Allah. Baca2 k.

Berdoalah kepada Allah dengan nada suara yang perlahan, sesungguhnya Allah tidak suka orang yang melampaui batas. Mengikut sunah Nabi, baginda sering minum madu dengan air kosong saja..
bluekk aku memang suke edit..;P

Selawatlah 10 kali berturut-turut setiap hari, kerana insyallah kita akan mendapat syafaat di akhirat kelak, dan Nabi Muhammad s.a.w. juga akan mengaku kita sebagai umatnya..insyallah..dan insyallah..kita akan terselamat daripada api neraka..lagi sekali insyallah.. Hmmm aku nak masuk syurga bersama-sama dengan kumpulan Nabi Muhammad s.a.w...insyallah..kalau timbang aku lebih berat kearah kanan, syukur2..alhamdulillah masuk ke dalam syurga..insyallah lagi skali..tapi semua tu kuasa tuhan..kita tak tahu..cuma banyak2 kanlah beramal kat dunia ni k. Jangan menyesal bila dah tiba masanya kita kene soal siasat kat akhirat, huhu bukan soal siasat kes polis eh. tapi yg ni lebih serius..barulah kita nak ingat kat Tuhan..duhduh..tak menyesal kalau kita banyak beramal, kerana ganjarannya kan adalah syurga yang kekal abadi.

Tapi aku terbayangkan jer..harap taknak terjadila, kalau timbang berat lebih ke arah kiri..astaga..jauhkan lah aku ya Allah..aku takut btol..jauhkan la aku daripada api neraka ya Allah..ya Nabi Muhammad..tolongla aku sebagai umatmu..

Lagi satu..Assalamualaikum adalah perkataan yang betol..bukan askum eh..or what else..tu salah..makna Assalamualaikumwarahmatullah hiwabarokatu ialah salam sejahtera ke atas kamu kan..yer anak2, dengar taw cakap cikgu. Tapi aku selalu dapat msj shortform tu dari kawan2..sedihnya..pagi2 lagi dah kene cakap benda tak baik..yela ckp askum, dah lain dah maknanya..kalau tak silap aku penceramah TV tu cakap..maksudnya macam "bukan salam sejahtera ke atas kamu.." ya rabbi macam nak doakan aku umo pendek..oh no..maybe diorang tak tahu..Ya Allah panjangkan umo aku. Aku rasa biarlah tangan kita penat nak menaip assalamualaikum, darIpada shortform kan..asalkan maknanya baik. Yela bila da baca ayat shortform ni mestilah ejanya dah lain, so maknanya pon lain..salam~


cik kiah tengah sembang2 sambil tu hayati kejadian Tuhan..huhu


pernah anda terpikir kenapa Tuhan jadikan kita di dunia ini? banyak hikmahnya..

30 comments:

Armin said...

dear farhana,

post topic dh kira baik dah.....
tp knp lak tiba2 sebut psl AF plk kt bwh tuh...

adoohh...cik farhana..:)

anyway..topic yg menginsafkan...

farhana said...

haha ok2 i buang..
takdelah cuma tak puas hati aril kuar AF..gaga
cowi k :)
thnx.

Armin said...

cik farhana,,

don't take it into heart lah....
small matter only MAH..

pergh...mmng byk hikmahnya tuh, knp tuhan jadikan kita yerp..

EmMMM..antaranya adalah......untuk ...berkasih sayang...

....sayng farhana..:D

cida said...

ana ana..
cmne nak wat pic bergerak???
wafiq suro watkn tp kte xtaw..
adehh..
ape website dye?

cida said...
This comment has been removed by the author.
anna-RR said...

sygs..
bagus n3 u ni.
hehe.
:)

Bla3 said...

Pedoman bersama >
askum = celakalah kamu | ASSALAMUALAIKUM
mecca = rumah anggur/bir | MEKAH
mohd = anjing mulut besar | MUHAMMAD
4JJ1 = For Judas Jesus Isa Al-Masih
| ALLAH

d|n said...

em..sejak ble jdk ustazah ni..
hehe..papepn tq..
same2 kita smpikn dakwah..
sampaikan ilmu walau 1 ayat..
tol ke??ntah da lupe lak..
nk short form utk bg salam..
memadai tulis salam..dah mencukupi
nk tulis penuh lg bgs..
pahale pn dpt penuh..hehe

fitriah said...

i love this entry!

brutally honest!:)

~cik manis~ said...

sis,
juz luv diz entry ;)

i salu niat nk solat mlm tp x penah terbagun
lau bgun pun msti wat kejap2 n menguap x ingt la
ni yg kne baiki lg ni.

btw, thnks 4 shring syg :)

kimomoto kozaima said...

ye2 bagus ana wat nsihat nih coz mnusia mudah lupe..hrini buat esk x...buatlah amaln utk sesame kite msuk syurga...^^

Cik Akma said...

assalamualaikumm adikkuu syggs =)

denaihati said...

perkongsian ilmu yang bagus ni.

~Syaquost Eichizen~ said...

assalamualaikum..
pak cik nak tumpang lalu ni..
kalau cik farhana tak bagi..

pak cik cekik anda..
anda mau??

tau takut..

+_+

farhana said...

armin..
haha takdelah cik armin
sayang saya?
masheh..huhu

kak gi la download photoscape

coment deleted
weyh sapela yg delete coment tu..
dengki taknak bagi aku baca
haha

=.=

farhana said...

anna
hehe taw tape..tula manusia bila lagi nk berjihad kan
hehehe

Bla3
wah thnx 4 sharing with me
:)

d|n
aku dah lama jadi ustazah
ko jer yg x pasan..
haha xD

weyh salam yg aku tulis tu tak semestinya aku ckp assalamualaikum.
salam bagi aku byk maknanya..
mcm salam sejahtera, salam perkenalan, salam tangan..hoho..btol kan? :P

farhana said...

fitriah
hehe thnx sis..:)

cik manis
hehe samela i pon niat nk solat sunat mlm..tpi tak bangun2 pon..mak juga yg kene kejut..:D
sama2 sis..

kimo
sebab manusia lupa la kite kene slalu buat ape yg patut untk ingatkan balik..hoho

farhana said...

cik akma
waalaikumsalam kak akma syg..hehe..nk ckp salam sejahtera pon bole :)

denaihati
hehe da terlanjur tgok citer Al-Hidayah hari jumaat tu, rasa insaf so i pon buatla entry ni untuk sharing ngn semua org..hoho

syaq
alhamdulillah..semuanya ckp assalamualaikum..naseb baik dengar ckp cikgu yer..haha
waalaikumsalam
bluekk tak takut pon..
cekik ar klo brani..
report ngn kakak kang..
haha

:D

.chocolatevanilla. said...

ahaha,
syg sal aril terkeluar huu sedey haha
ohh bgus2 keep on dear,
sama2 mperbaiki dri ini hee

Adah said...

selaen tu boleh jg guna SALAM. ringkas dan padat. ;D


teringat mase kat asrama dulu, bgn smyg sunat semate mate sebab exam je. tade exam tadela smyg sunat. teruk betul attitude tu. so harap marilah kita bersama sama berubah.

insyaAllah :)

farhana said...

chocolatevanilla
haha pengundila yg nk kuarkan aril
hehe ok sis :)

farhana said...

adad
bagus cikgu adda..yup marila kte sama2 brubah :)

atok said...

jgn plih jalan hitam?
hahaha panda yeeee

farhana said...

adda la sebenarnya, sorry salah taip nama adda jadi adad haha :D

atok
panda ker pandai? xD

joegrimjow said...

ooh
ku sudah tergoda

farhana said...

haha ;D
abg joe tergoda pasal ape?
^_^

kimomoto kozaima said...

wahh gambar profile baru la, hampir x kenal yang itu farhana...mcm gadis melayu terakhir^^

farhana said...

haha nola kimo ^_^

Siti Di Alam Fantasi said...

Bgs la entry ni..harap2 mkn mri la org sedar psl shortform ni kan... semoga kita x tergolong dlm golongan itu..amin.

farhana said...

amin..:) hehe